Filtry

Filtry

Filtry działają jak nerki które oczyszczają krew z toksyn. To co jest szkodliwe i niepotrzebne jest usuwane z organizmu.

Filtry to podstawowe elementy eksploatacyjne każdego pojazdu. Ich regularna wymiana jest obowiązkiem każdego właściciela. Rozróżniamy kilka rodzajów filtrów. Ich rola polega na oczyszczaniu podzespołów, z którymi współpracują.

Posiadamy filtry do każdego układu, między innymi:

  • filtry oleju,
  • filtry paliwa,
  • filtry powietrza,
  • filtry gazu,
  • filtry skrzyni automatycznej
  • filtry hydrauliczne ssące i powrotne

 

FILTRY OLEJU :

Zadaniem filtra oleju jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń dostających się do silnika wraz z zasysanym powietrzem oraz oczyszczanie oleju. Warto dodać, że filtr powietrza nie wyłapuje wszystkich zanieczyszczeń z atmosfery w 100 procentach. Dostają się więc one do silnika a filtr oleju ma za zadanie je zatrzymać. Jest po prostu bardziej „czuły” od filtra powietrza.

Filtr oleju należy wymieniać zwykle wraz z olejem i uszczelką korka spustowego. Częstotliwość wymian określają normy producenta. Jest ona również zależna od sposobu i warunków eksploatacji silnika.

 

FILTRY PALIWA :

Jego zadanie to oczyszczanie paliwa. Warto wspomnieć, że zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż benzynowych. Wynika to z rozwiązań konstrukcyjnych – przede wszystkim z zastosowania w jednostkach wysokoprężnych, wysokociśnieniowej aparatury wtryskowej.

Najczęściej w układach zasilania silników o zapłonie iskrowym stosuje się tylko siatkowe filtry zabezpieczające oraz małe papierowe filtry przewodowe.

Filtr przewodowy instaluje się w silniku z reguły pomiędzy pompą zasilającą a wtryskiwaczami. Charakteryzuje się on stosunkowo dużą trwałością. Dokładność oczyszczania paliwa jest uzależniona od rodzaju zastosowanego papieru.

Należy zwrócić szczególną uwagę na kierunek przepływu paliwa, który jest oznaczany na filtrach za pomocą strzałek.

 

FILTRY POWIETRZA :

Filtr powietrza zabezpiecza silnik przed dostaniem się zanieczyszczeń do silnika. Współczesnym filtrom powietrza w jednostkach napędowych dużej mocy stawia się naprawdę duże wymagania. Dokładne oczyszczenie powietrza przed wprowadzeniem go do komór spalania to warunek prawidłowej pracy silnika i wysokiej trwałości pracujących elementów.

Powietrze jest niezbędnym czynnikiem w procesie spalania paliwa w silniku. Dla przykładu: Czterosuwowy silnik o pojemności 1000 cm3 w ciągu jednej minuty – przy 7000 obr./min. – zasysa prawie dwa i pół tysiąca litrów powietrza. W ciągu godzinnej pracy bez przerwy, daje to wartość niemal piętnastu tysięcy litrów!

To bardzo dużo, ale liczby te nabierają szczególnego znaczenia, gdy zainteresujemy się samym powietrzem. Nawet w tak zwanym czystym powietrzu występuje  średnio ok. 1 mg kurzu w 1 metrze sześciennym.

Nie wolno więc dopuścić, aby kurz dostał się do wnętrza jednostki napędowej, bo może uszkodzić powierzchnie cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych, obniżając tym samym żywotność silnika.

Wymieniając filtr powietrza należy być ostrożnym i precyzyjnym. Trzeba uważać, by jego zawartość nawet w najmniejszej części nie dotarła do wnętrza silnika. Częstotliwość wymiany filtra powietrza zależy od warunków eksploatacji silnika.

FILTRY SKRZYNI AUTOMATYCZNEJ:

Niezależni eksperci z przymrużeniem oka traktują deklaracje producentów, że olej fabrycznie wlewany do automatycznej skrzyni biegów ma wystarczyć na całe jej życie. Jest to prawda, ale tylko pod jednym warunkiem – życie to ma nie być zbyt długie… Skąd skrócony interwał przy późniejszych wymianach? Skrzynie automatyczne są tak skonstruowane, że bez kompletnego demontażu nie da się nigdy wymienić całego znajdującego się w nich oleju. Część pozostaje stara i tu cała tajemnica… Przy każdej wymianie oleju konieczne jest zastosowanie nowego filtra skrzyni.

 

FILTRY HYDRAULICZNE:

Aby zobrazować rolę filtra hydraulicznego, najlepiej opisać rolę pompy hydraulicznej. Jak każde urządzenie działające w układach hydraulicznych – jest ona bardzo „wrażliwa” na zanieczyszczenia oraz przystosowana do tłoczenia, a nie zasysania oleju z wielką siłą. Zabrudzony filtr niestety, nie pozwala na wydajną i lekką pracę tego podzespołu. Należy więc pamiętać, że filtr ten trzeba okresowo wymieniać co uchroni przed sporym wydatkiem wymiany pompy hydraulicznej. Co ważniejsze, nierzadko bardziej kosztownym przestojem w pracy…