Oleje

Oleje

OLEJE SILNIKOWE I HYDRAULICZNE – WYBIERZ ŚWIADOMIE

 

Zadaniem układu smarowania silnika jest dostarczenie oleju silnikowego do współpracujących ze sobą części w celu zmniejszenia ich zużycia.

Układ smarowania silnika możemy porównać do krwioobiegu człowieka, rozprowadzającego krew poprzez serce (pompę) , po organizmie.

Pojemność krwi dorosłego człowieka jest taka sama jak pojemność miski olejowej przeciętnego silnika i wynosi około 5 litrów. W ciągu godziny serce przepompowuje około 417 litrów krwi. W przeciętnym silniku w tym samym czasie przez układ smarowania przepływa ok. 3 razy więcej oleju czyli około 1250 litrów.

Silnik składa się z ogromnej ilości poruszających się części, bez dobrego smarowania doszłoby do szybkiego zatarcia i zniszczenia całej jednostki napędowej. Silniki wózków widłowych, maszyn przemysłowych czy budowlanych są bardzo silnie obciążone mechanicznie oraz cieplnie. Dlatego też układ smarowania musi spełniać coraz wyższe wymagania w celu odprowadzenia ciepła od gorących elementów silnika.

Brak warstwy oleju czyli tzw. filmu olejowego między współpracującymi częściami, powoduje bezpośredni kontakt (metal-metal) np: czopa wału  korbowego z panewką – co w konsekwencji prowadzi do zatarcia tych układów. Smarowania wymagają również np: wałek turbosprężarki, sprężarki mechaniczne, popychacze hydrauliczne, tłoki celem chłodzenia, panewki główne i korbowodowe wału korbowego, wałka rozrządu, łożyska dźwigienek zaporowych itp.

Oleje różnią się między sobą oraz poszczególnymi producentami. Są to różnice zarówno w bazie olejowej jak i pakietem dodatków uszlachetniających.

Pamiętaj są oleje i … oleje. Wybieraj głową, pamiętając o sercu swojej maszyny.